Positieve waardering van Liftintermediair.nl

10 juli, 2012 at 9:32 PM

Liftintermediair is altijd op zoek naar innovatie en ontwikkeling op het gebied van verticaal transport, geschikt voor personenvervoer. Liftintermediair kiest niet altijd voor de hoogste kwaliteit, maar zijn altijd opzoek naar de beste passende oplossing die op de behoefte van de gebruiker en eigenaar van het verticaal transport is afgestemd. Met deze gedachte als uitgangspunt hebben wij een nieuw type gemonteerde liftinstallatie in Amsterdam bezocht. Deze liftinstallatie is gebouwd door Moolevliet Elevator Services (MES), gevestigd in Medemblik, heeft in 2010 een nieuw concept bedacht, speciaal voor de renovatie van oude liften. Dit concept is door de opstelling en constructie zeer geschikt en kan in de kleinere schachten gemonteerd worden.

Nederland kent veel liften die voorzien zijn van handbewogen schachtdeuren en een zogenaamde ‘open kooi toegang’. Veel mensen kennen deze
liften waarschijnlijk nog wel. Je staat in de lift en ziet de liftschacht voorbij komen. Het is vaak wenselijk, uit oogpunt van veiligheid, de kooitoegang af te sluiten door middel van schuifdeuren. Maar hierbij stuiten wij op een veel voorkomend probleem. Door de bestaande leider-opstelling en de beperkte schachtmaat, is het toepassen van automatische cabinedeuren niet mogelijk.
Bij het toepassen van dit nieuwe concept wordt de oude liftinstallatie in zijn geheel verwijderd, inclusief de leideropsteling. Vervolgens wordt er een nieuwe leider-opstelling gemonteerd in kolom-opstelling. Dit houdt in dat er slechts aan één zijde van de liftschacht leiders worden geplaatst. De heeft als voordeel dat er aan de tegenoverliggende zijde van de kolom geen leiders staan waardoor de liftcabine zoveel mogelijk naar de schachtwand kan worden uitgelijnd. Dit heeft vervolgens als voordeel dat door de zeer beperkte kolomopstelling er meer ruimte is om een liftcabine te plaatsen, voorzien van een automatische deur.
Op zich is een lift met een kolomopstelling geen nieuws; dit wordt immers al veel toegepast. Het nieuwe van dit concept is de ophanging van de cabine. Deze is in tegenstelling tot andere kolomopstellingen niet aan de onderzijde en aan één kant, maar is goed als centraal boven de cabine gemonteerd. Door deze ophanging zijn problemen zoals het scheef zakken van de cabine en overmatige slijtage van de sloffen niet meer mogelijk. Tevens heeft deze lift hierdoor een zeer plezierig rijgedrag.
We kunnen concluderen dat dit concept samengesteld is vanuit de toepassing van bestaande ideeën, aangevuld met innovaties, wat een mooi geheel maakt en geschikt is voor de krap bemeten liftschachten.
Een bijkomend voordeel van het concept is dat op verzoek verschillende fabricaten van deuren, besturingen en aandrijvingen gekozen kunnen worden, waarmee de prijs en kwaliteit afgestemd kan worden op de wensen van een opdrachtgever.
Tijdens de rondgang langs deze nieuwe lift werd ook nog gemeld dat energielabel A in het vooruitzicht ligt. Wij zullen deze ontwikkelingen dan ook blijven volgen.

Bron: liftintermediair.nl
Auteur: Remco van der Meer
Amsterdam, juni 2012

Tags: