MES Liften - 25 jaar

11 oktober, 2013 at 7:23 PM

Focus bij MES Liften op toegankelijkheid van gebouwen

NIET ALLEEN LIFTEN EN ROLTRAPPEN, MAAR OOK TOEGANGSDEUREN EN GEVELONDERHOUDINSTALLATIES IN HET PAKKET

MES Liften vierde op 14 juni jl. haar 25-jarige bestaan. Oprichter en oud-directeur/eigenaar John
Moolevliet heeft inmiddels het bedrijf overgedragen aan Frank Boonstra. In dit artikel komen beiden aan het woord, waarbij er ook aandacht is voor de toekomst en ontwikkelingen in de markt.


Moolevliet is blij met zijn opvolger. "Frank heeft altijd een enorme inzet getoond en heeft bewezen dat hij deze functie aankan. In de loop van de tijd heb ik steeds meer gedelegeerd. Ik ben blij dat ook op deze manier de continuiteit van het bedrijf gewaarborgd is. Ik begon alleen en kijk wat er nu staat.
Een mooi groeiend bedrijf met twintig gemotiveerde medewerkers. Natuurlijk had ik het bedrijf al eerder kunnen verkopen, maar zoals het nu gegaan is, geeft veel meer voldoening." Op de vraag hoe Boonstra dit ervaart, geeft hij aan: "Het is voor mij ook een logische stap. Vanaf het begin dat ik bij MES Liften werk, voel ik me hier helemaal thuis. De overgang naar het directeurschap en uiteindelijk de overname van het bedrijf is heel geleidelijk gegaan. En dat is ook het beste."

Radertjes
Moolevliet heeft de viering van het 25-jarig jubileum als heel bijzonder ervaren. "Ik had een 'simpele' receptie verwacht, maar het was echt super. Alle felicitaties die ik heb gekregen, gelden echter ook voor onze medewerkers.
Zonder hen waren we nooit zover gekomen. Ik ben slechts één van de radertjes in het uurwerk." Daarom heeft Moolevliet ook altijd veel aandacht gegeven aan 'zijn' personeel. "Je moet als directeur niet alleen gericht zijn op resultaat en kosten, maar er ook voor zorgen dat je naar je mensen luistert, tijd voor hen maakt en dat ze bij zaken betrokken zijn. Dat is niet alleen goed voor het bedrijf, maar wordt ook heel erg gewaardeerd."

Tips
Hij heeft nog twee andere tips voor directeuren. De eerste is: "Houd de lijn die je hebt uitgezet vast en wijk hier niet vanaf. Geef duidelijk aan wat je doelstellingen zijn en zorg dat hier draagvlak voor is bij het personeel. Want als je teveel 'zwalkt', zorgt dat voor verwarring en onzekerheid." Waaraan hij toevoegt: "Hoewel je natuurlijk wel moet openstaan voor ontwikkelingen in de markt, moet je je niet hierdoor laten leiden." De tweede is: "Als je zaken delegeert, doe dit dan ook en blijf er met je vingers vanaf. Het zal ongetwijfeld anders gaan dan dat je het zelf zou doen, maar wat maakt dat uit als het resultaat goed is?"

 

Gevraagd naar de markt, geeft Boonstra aan dat deze op dit moment heel erg in beweging is en steeds meer op prijs is gericht. "Het is daardoor bijna niet mogelijk om lang vooruit in de toekomst te kijken. We kijken wél hoe we zoveel mogelijk kunnen inspelen op de behoeften van de klant en hoe we ons kunnen onderscheiden van de concurrentie. We willen in de toekomst onze focus leggen op het zorgen voor de totale toegankelijkheid van gebouwen. Voor de gebruikers van deze gebouwen en voor degenen die hier onderhoud aan plegen. We leveren, onderhouden en repareren namelijk zowel liften en roltrappen, als toegangsdeuren en gevelonderhoudinstallaties. De klant heeft daarbij voor alles één aanspreekpunt: MES Liften. Daarnaast is het voor de klant financieel voordeliger, omdat we meer werkzaamheden op één dag kunnen inplannen en gebruik kunnen maken van inkoopvoordelen. We werken nu ongeveer drie jaar op deze wijze en zien dat het werkt. Steeds vaker wordt van het totaal-onderhoudpakket gebruik gemaakt."


Kwaliteit net zo belangrijk als prijs
Voor de levering en aankoop van gevelonderhoudinstallaties en toegangsdeuren maakt MES Liften gebruik van twee gespecialiseerde leveranciers. Dit zijn respectievelijk Semler's en Kramer Techniek. Semler's zorgt ook voor eigen monteurs bij onderhoud of reparatie van gevelonderhoudinstallaties. Boonstra verklaart dit als volgt: "Dat is toch een aparte tak van sport." Voor de overige installaties geeft hij aan dat steeds gekeken wordt welke leverancier de beste oplossing voor een vraagstuk kan leveren. "Wél kiezen we meestal voor samenwerking met wat kleinere partijen, omdat dit het beste bij ons past. Natuurlijk letten we daarbij op de prijs, maar de kwaliteit is net zo belangrijk."

 

Bij onderstaand MES project, uitgevoerd voor de Marine in Den Helder, ging het om het beter toegankelijk maken van het gebouw. Men koos ervoor om een extra MRL-lift (van 800 kg) tegen het pand te plaatsen. Met als extra dimensie voor de gebruikers een glazen kooi en schacht.

nieuws4.png

 

Op 3 september jl. ontving Frank Boonstra, directeur van MES Liften (rechts) uit handen van Ad Jongenelen, account manager bij het Liftinstituut, een Energie Prestatie Certificaat voor de lift in een woongebouw aan het Hoog en Veld in Amsterdam. Met bijbehorend energielabel A. Bijzonder aan dit feit is dat het een robuuste lift is, met een traditionele aandrijving, zonder energie-regeneratie. Veel winst is behaald door steeds die liftonderdelen waarbij dat kan 'spanningsloos' te maken, zonder dat dit resulteert in een noemenswaardige opstartwachttijd voor de liftgebruiker bij het 'roepen' van de lift. Ziehl Abegg leverde de aandrijving voor de lift en Böhnke & Partners de besturing.

nieuws3.png

 

 

 

"We willen ons onderscheiden door vakmanschap en inventiviteit." 

Bron: Liftinstituut Magazine september 2013 29

Tags: